...en wie ben jij?
Klant: Museum de Voorde
Opdrachtgever: MCW/creative agency
concept | tentoonstellingsontwerp | AV-regie | copy | script
Wat is je identiteit? De vraag stellen is een enorm spectrum van mogelijkheden openen. Heeft het te maken met wat je gelooft en waar je voor staat? Is het het resultaat van je opvoeding of van je DNA?
Het net geopende Museum de Voorde in Zoetermeer nodigt in haar vaste tentoonstelling “...en wie ben jij?” bezoekers uit om zichzelf beter te leren kennen. Zeven folly’s presenteren ieder een persoonlijk thema; een spiegel op je identiteit.
Voor MCW/creative agency ontwikkelde ik het concept voor deze tentoonstelling en 5 van de 7 interactieve paviljoens, waarin je op een vrolijke manier kunt nadenken over wat maakt dat jij bent wie je bent. In “Geloof je het zelf” swipe je je favo religies bij elkaar. In de radio-talkshow “Sexpress yourself” bediscussiëren mannen en vrouwen uit verschillende items als seks en kinderen. “Hou van Kou” laat zien of je een bikkel bent. “Ga eens aan het werk!” is een fietsspel voor doorzetters en flierefluiters. In “Je kunt nu stemmen” ontdek je of de regels jou maken, of jij de regels.
Alle thema’s worden geïllustreerd met voorbeelden uit Zoetermeer. Niet voor niets: ooit werd het dorp Zoetermeer aangewezen als groeikern van Den Haag. En de mensen kwamen. Van iedere 10 bewoners waren er 9 nieuw. Nergens kwam in zo’n korte tijd zoveel variatie aan meningen, inzichten en overtuigingen bij elkaar om er het beste van te maken.
Deze opzet gaf het museum de kans om nieuwe verhalen over hun stad te ontsluiten en delen van hun collectie in een andere context te tonen.
voor MCW / creative agency ism XPEX, Donders Communicatie
Fotografie: Mike Bink