The Story of Edam Cheese

Klant: Henri Willig

experience design | concept | tentoonstellingsontwerp | scripts | projectleiding | art direction | alles eigenlijk wel

Het verhaal van de Edammer kaasjes vertellen in het hartje van de historische binnenstad. Wat een ongelooflijk mooie opdracht.

Opdrachtgever, kaasmaker en boer Henri Willig heeft zijn hart verpand aan de streek waar hij woont en kaas maakt, en daarom wilde hij zo graag de verhalen van de beroemde kaas vertellen. In een walk-through experience door niet één, maar twee rijksmonumenten komen alle verhalen aan bod: hoe Edam is gegroeid door de kaashandel, hoe boerinnen al in de 14e eeuw 'Cleyne Casekens' maakten en waarom de Edammer bij ons geel is en in het buitenland rood. De verhalen worden niet in tekst maar in audio aangeboden, zodat ze met verwondering, humor, schoonheid en trots kunnen worden gedeeld.

De inrichting is met smaak en lef ontworpen en mooi uitgelicht, zodat de voor dit project gerestaureerde houtspanten en middeleeuwse muren in al hun pracht worden getoond. Een tweede audio-tour vertelt alle bijzondere verhalen over het pand.

Het was belangrijk dat de publieksattractie niet enkel een toeristische trekpleister zou zijn, maar ook een plek waar Edammers onbekende verhalen kunnen ontdekken. Om zo iets toe te voegen aan hun gevoel van trots voor de stad die weliswaar klein is, maar ook wereldberoemd.

Voor dit project heb ik de samenwerking ingeroepen van Louise V interieurontwerp en Donders Communicatie voor de research.
De tentoonstelling is gebouwd door Flink, games, audio en film zijn van MCW/creative agency en Frequin.